O nás
O nás
Kedy
sa u nás zrodila láska k bicyklom a ako sme sa dostali k jednotlivým
kúskom v našich zbierkach?
Väčšinu členov bicykel oslovil už
v mladosti. Ako keď malé dieťa prvý krát vykročí a urobí prvý krok
a pocíti tú slobodu pohybu(inú perspektívu pohľadu na svet). Podobný pocit zažil asi každý z nás v mladosti, keď prvý raz šliapol do pedálov,
udržal rovnováhu a mohol "letieť" na tom dvojkolesovom stroji. Rýchlosť pohybu a sloboda pri tom cítená
v nás isto utkvela, až do dospelosti.
Niektorých z nás
k cyklistike priviedli naši predkovia, ktorí sa aktívne venovali
cyklistickému športu. Ďalších z nás jednoducho bicyklovanie bavilo a baví
a radi sa týmto spôsobom presúvame v rámci mesta, medzi obcami
a či na výletoch po horách. Ďalšiu
skupinu z nás očaril bicykel, ako historickú spomienku na predkov
a prebudil v nich zberateľstvo, reštaurovanie a uchovávanie
starých historických kúskov pre ďalšie generácie.
Cesty našich členov boli rôzne, ale nakoniec osud dal a stretli sme sa
a snažíme sa spoločne prebúdzať u ostatných lásku k bicyklom a cyklistike.
K jednotlivým našim kúskom sa dostávame buď
darom, zdedíme po predkoch, nájdeme na šrotoviskách, či kúpou. Vo veľa
prípadoch je to o zdĺhavom kompletizovaní a hľadaní na burzách, kým
bicykel je približne v stave, ako vyšiel z fabriky, v dobe v ktorej vznikol.
Prelom vzniku?
Postupom času a hlavne, takým prelomovým rokom klubu bol rok 2013.
V marci 2013 klub zorganizoval výstavu historických bicyklov a 30.6.2013 klub zorganizoval pre Trnavčanov akciu "Nedeľná
promenáda historických bicyklov". Po
Trnave boli vylepené plagátiky. Stretnutia pri Bernolákovej bráne sa
mohol zúčastniť každý, kto vlastnil historický kúsok bicykla
s rokom výroby do 1987. Podmienkou bolo, aby prišiel oblečený
dobovo, podľa doby z ktorej bol jeho bicykel. Od tejto akcie sa
klub rozrástol o nových členov a postupne sme sa spoločne začali
zúčastňovať na rôznych akciách.
23.3.2016 sme založili občianske združenie Velo Veterán Klub Tyrnaviavelo.
Renovácia?
Pri renovácii bicyklov sa snažíme
držať pôvodného stavu. Pôvodný stav je najviac cenený. Všetko ale záleží
v akom stave sa nám bicykel dostane do rúk. V prípade, že by bol
v stave, ako vrak, celý hrdzavý a po pôvodnej farbe, linkovaní,
niklovaní, či chrómovaní nič neostalo, tak je na mieste možnosť celkovej
renovácie. Len celková renovácia je dosť finančne náročná. Ale aj taký na
pohľad hrdzavý vrak, keď je kompletný
a rozumne sa zakonzervuje , premastí a je pojazdný, tak je skvelý
na zrazy historických bicyklov. Na pohľad sa nemusí veľa ľuďom páčiť, ale hlavné je, akú radosť robí
svojmu majiteľovi. V dnešnej dobe sa dá veľa
informácií dopátrať cez internet. Je veľa stránok s touto problematikou,
sú fóra a taktiež sa dajú stiahnuť oskenované dokumenty starých katalógov
výrobcov, ako bicykel vyzeral. Niekedy sa pošťastí a dostane sa nám do rúk aj
originálna dokumentácia, buď katalóg výrobcu, alebo katalóg veľkoskladu
súčiastok, kde sa dá veľa zistiť. Potom je tu vzájomné posúvanie skúseností
a vedomostí medzi členmi a podobne zmýšľajúcimi cyklistami.
O to
vlastne hlavne ide, nie mať len zbierku bicyklov, ale stretávať sa s ľuďmi
s rovnakou "diagnózou", komunikovať a spoznávať sa.